Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Konsten att vara en kvinna

Av Nathalie - 12 maj 2013 23:15

För några veckor sedan kom jag och Tim på att vi skulle åka utomlands över Kristi Himmelsfärdshelgen. Vi kunde tänka oss Dubai, Rom eller en sparesa till Turkiet. Vi såg över vår ekonomi och bestämde oss för att en dag i Köpenhamn lät mer lämpligt. Så här med facit i hand kan jag bara konstatera att jag har haft världens mysigaste långhelg. Den där Jesus kan slänga sig i väggen, han kan omöjligt toppa min himmelsfärd. Tack Tim, Bramis-kramis och Veolia transport.

 

På vägen hem läste jag boken ”Konsten att vara en kvinna” och dog lite inombords. Femenist eller ej, det här är ett mästerverk. Jag skrattar och blir upprörd om vartannat och får upp ögonen för saker som jag annars kanske inte hade noterat. Som det där paret som satt mitt emot mig på tåget. En småknubbig man med felknäppt skjorta och en kvinna som skulle kunna vara en sån som stickar bara för att det är roligt (det var min första notis, senare plockade hon upp en halvfärdig, rödbrun halskrage. Snacka om skarpsynt av mig). Hon gjorde allt för att få lite uppmärksamhet, närhet och bekräftelse från mannen som verkade ha mer känslor för vilken random sten som helst. Jag ville bara ta över. Stick och brinn, här kommer jag som kan klappa på huvudet och klia på armen. Till slut somnade hon mot hans axel och då passade han på att fråga om mitt nummer. Jag mådde illa och ville kräkas men istället läste jag vidare i boken. Jag fick ett sms av min bästelibästa vän som berättade att hon hade planer på att gå till en jeansaffär och trycka upp en snygging mot väggen för lite hångelkalas. Jag påminde henne om att kräva rabatt på jeansen. Om alla skulle vara som hon hade världen varit lite mer genusneutral. Vi måste stå på oss, peka med hela handen och ta vad vi vill ha istället för det vi får. Alla douchebags kan säga godnatt och slänga sig i sjön. Här kommer nya jag. Totally confident och helt jävla fabulous.

 

På vägen hem gick jag in på Coop och åt körsbärstomater ur gratisskålen. Inte en eller två utan tills jag blev mätt. Att jag är allergisk och får sår i munnen skiter jag i. Det är gratis. Sen köpte jag en sån där Calippo-glass med små kulor till middag. Och oliver till efterrätt. Måste skapa en ny kokbok med mina recept. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nathalie - 29 juni 2020 22:51

Jag tillhör 30 + kategorin och identifierar mig som en trött, sliten och 10 kg för tung mamma. Men då och då får jag feeling. Det hände mig ikväll när jag var ute på en löptur (låter ju väldigt hurtigt när jag skriver det så). Jag hade musik i öronen...

Av Nathalie - 26 november 2017 20:41

Instagram verkar tro att jag är fascinerad av ormar. Och det vet ju alla, att ormar ger mig dödslängtan. Ibland skriker jag hysterisk och hoppar upp i knät på den som står bredvid. Oftast är det någon bekant som får ta emot mig, men ibland överraskar...

Av Nathalie - 15 november 2017 21:15

Jag ska vara ärlig. Jag är en träningsfuskare. Jag älskar att gå runt på jobbet och prata om alla pass jag ska köra i veckan. När arbetsdagen är slut säger jag hejdå till alla och slänger träningsbagen över axeln samtidigt som jag fiskar efter uppmun...

Av Nathalie - 19 oktober 2017 20:03

Vi har precis kommit hem från en semestervecka på La Gomera. Det var tydligt att det handlade om en charterresa till de svenska pensionärernas paradis - Kanarieöarna. Minst hälften av resenärerna var liksom iklädda Hawaiiskjorta och stråhatt redan på...

Av Nathalie - 5 oktober 2017 17:53

Jag vandrar runt i någon sorts bubbla av likgiltighet. Jag är inte mig själv. Det måste få ta tid, säger alla jag känner. Tråkigt nog är jag det norra halvklotets mest otåliga själ. Jag lovar, jag skulle behöva gå i avslappnings-yoga, medicinsk qi go...

Ovido - Quiz & Flashcards