Alla inlägg under april 2015

Av Nathalie - 26 april 2015 10:24

Som så många andra dagar vaknar jag upp med en blöt disktrasa i ansiktet. Diskvattnet rinner längst ansiktet och det luktar unket. Blä! Jag torkar av mig på kudden medan Cookie nöjt betraktar mig från sidan. Hon vet hur hon ska få mig ur sängen. "Mjaoooo", säger jag och försöker låta som en besviken kattmamma. "Kurrr pip pip pip". svarar Cookie, som fortfarande tror att hon är en fågel. 


Jag går ut i köket på jakt efter frukost. Där finns jordgubbsyoghurt, musli, ägg, bröd, ost och andra basvaror. Jag är på väg att ta fram yoghurten när det plötsligt slår mig att jag är dödssugen på Ben & Jerrys. Efter en hel vecka utan socker tycker jag absolut att jag är värd en glassfrukost. Jag traskar ner till bilen och svär för mig själv när jag ser att det är fågelbajs på vindrutan, precis i hörnet så att varken spolarvätska eller torkarblad gör någon nytta. Jag åker i min nedbajsade bil till Coop Forum en söndagsmorgon klockan 9 på jakt efter en halvliter Half baked Ben & Jerrys. Jag hoppas på gudarna att ingen ska se mig där jag kommer vaggande med svintohår och gummistövlar trots att solen strålar. Men så vitt jag vet var det bara jag och fyrtiotalisterna som var på handlingshumör. 

Av Nathalie - 1 april 2015 14:30

Mitt intensiva jobbsökande har resulterat i en del intervjuer. Eftersom jag är skitförbannad på gnälliga curlingföräldrar har jag protestsökt föräldrafria yrken. Igår blev jag kallad till en videointervju för ett medicinföretag som sökte en maskintekniker. Jag kladdade ner ett par minnesord på ett papper och övade framför vardagsrumsspegeln. När jag hade pratat med mig själv i över en och en halv timme startade jag appen för videoinspelningen. Efter att ha besvarat fråga 5/23; ”nämn en sak som du kan förtära” (ehhh... ett äpple) och 8/23; ”vad gör man med en tumstock” (ehmn… mäter) blev jag sinnesförvirrad och glömde bort vad det var för jobb som jag egentligen sökte. Så när de ställde fråga 17/23 ”vilka är dina sämsta kvalitéer” slängde jag ur mig att jag är dålig på teknikniska saker. Sen gick det upp för mig att jag faktiskt sökte jobbet som maskintekniker. Jag blev illröd i ansiktet och försökte förklara att jag i själva verket nog inte är SÅ dålig. Och när de ställde fråga 22/23: ”vad vet du om företaget” hade jag tappat fattningen helt och kunde höra mig själv svara att man nog kör ganska mycket truck. Herre gud. Jag ville håna mig själv med ett asgarv, men eftersom det var en videointervju lät jag bli. Jocke peppar och påpekar att jag är stark som i alla fall försöker.


I skolan möts jag av 100 barn med varsitt blått skoskydd på huvudet. "Aha, smurftema" tänker jag. "Löss" skriker barnen. "Varför har du fröken ingen mössa på dig?". Jag får panik och rycker snabbt åt mig en egen smurfhatt. När jag passerar barnen i korridoren drar jag ner plasten långt över öronen och ser till att inget hårstrå sticker ut. Och sådär går jag runt halva dagen innan det visar sig att det är skolans sätt att skoja med eleverna på första april. Jag andas ut och stryker "köpa lusshampo" från dagens to-do-list. 



Ovido - Quiz & Flashcards