Direktlänk till inlägg 15 maj 2013

JAG ÄR FEMINIST!

Av Nathalie - 15 maj 2013 23:02

Jag inleder med en sammanfattning av min onsdag (tycker man att det är mindre intressant att läsa om andras dagsförlopp kan man gå vidare till steg 2)

 

Steg 1: Jag och två av mina kollegor tog med femmorna till Skansen för att titta på djur. För att hålla eleverna sysselsatta (maximal inlärning för dem och minimal ansträngning för oss) arrangerade vi en tävling där de bland annat skulle räkna sälar, fota farliga djur och klappa någonting gulligt. Jättebra idé tyckte vi ända till vi kom på att: herre gud, eleverna kommer att klättra in i vargburen och klappa älgar på löpande band. Nåja, gjort är gjort och vi kunde bara hoppas på det bästa. Vi gick förbi björnarna som satte på varandra inför en skara barn som hejade på för full hals. De har tydligen ingen skam i kroppen . Björnungarna såg vi inte skymten av, de gömde sig tydligen i grottan och som min kollega påpekade: klart som fan att de gör, de vill väl inte se sina föräldrar knulla. Sant. Vi suckade över tråkiga nordiska djur och satte oss i solen och åt glass.

 

På eftermiddagen (så vitt jag vet kom alla ungar hem med både armar och ben i behåll) tog jag med eleverna i skolans egen friluftslivsgrupp, Green Team, på orientering. Hur kul som helst, tänkte jag, men jag vet inte om eleverna tänkte det samma. Järfälla OK arrangerade det hela och gjorde det jättebra. Jag var taggad, åtminstone tills instruktören berättade att han dagen till ära hade stött på tre ormar. Då fick jag panik och klättrade upp i en klätterställning på närmaste lekplats och barrikerade mig där tills vi skulle åka hem. Bra jobbat, idrottsläraren! Det är dags att gå i terapi. Men om terapin innebär att jag måste röra dem, kela med dem, eller ens titta på dem, då säger jag upp mig på en gång. DET BLIR INGET!

 

Steg 2: På facebook sprids just nu en länk som propagerar för feminism. Jag känner mig helt sinnesförvirrad. Om någon frågade mig ”är du feminist?” har jag ingen aning om vad jag skulle svara. Kanske mjaanäjo. Det duger inte. Jag sitter här med boken ”Konsten att vara kvinna” (som uppenbarligen tycker att alla som inte är feminister borde skjutas) och försöker att ta reda på vad jag egentligen tycker. Jag citerar:

 

Nåt jag däremot tänker uppmana dig till att säga är ”Jag är feminist”. Helst vill jag att du ställer dig på en stol och vrålar ”JAG ÄR EN FEMINIST”, fast det är bara för att jag tycker att allting blir lite mer spännande om man står på en stol när man gör det. Det är jätteviktigt att du säger det högt. ”JAG ÄR FEMINIST”. Om du inte tycker att du kan säga det – ens när du står på golvet – så är det oroväckande. Det är sannolikt en av de viktigaste sakerna en kvinna säger i hela sitt liv, en motsvarighet till ”Jag älskar dig”, ”Är det en flicka eller en pojke” och ”Nej! Jag har ändrat mig! Klipp inte lugg!”.

 

Ha-ha. Jag gjorde ett försök men när jag väl stod på min vingliga barstol fick jag liksom inget riktigt tryck i orden. Jag kunde viska det, till och med säga det med vanlig samtalston, men att skrika det var bara för mycket. Det kändes som att jag hade gått med i någon sekt, kanske Hare Krishna eller Jehovas vittnen.

 

Caitlin Moran fortsätter med ett litet test. ”Stick ner handen i byxorna. a) har du slida? b) vill du bestämma över den själv? Om svaret på båda dessa frågor är ja. GRATTIS! Du är feminist!”. Betyder det att man inte måste sexstrejka, bränna alla sina BH:ar på bål och börja fläta håret under armarna för att vara feminist? I så fall känns det lite lättare. Jag är inte klar med den här diskussionen på långa vägar, men nu måste jag sova så att jag inte blir o-human imorgon. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nathalie - 29 juni 2020 22:51

Jag tillhör 30 + kategorin och identifierar mig som en trött, sliten och 10 kg för tung mamma. Men då och då får jag feeling. Det hände mig ikväll när jag var ute på en löptur (låter ju väldigt hurtigt när jag skriver det så). Jag hade musik i öronen...

Av Nathalie - 26 november 2017 20:41

Instagram verkar tro att jag är fascinerad av ormar. Och det vet ju alla, att ormar ger mig dödslängtan. Ibland skriker jag hysterisk och hoppar upp i knät på den som står bredvid. Oftast är det någon bekant som får ta emot mig, men ibland överraskar...

Av Nathalie - 15 november 2017 21:15

Jag ska vara ärlig. Jag är en träningsfuskare. Jag älskar att gå runt på jobbet och prata om alla pass jag ska köra i veckan. När arbetsdagen är slut säger jag hejdå till alla och slänger träningsbagen över axeln samtidigt som jag fiskar efter uppmun...

Av Nathalie - 19 oktober 2017 20:03

Vi har precis kommit hem från en semestervecka på La Gomera. Det var tydligt att det handlade om en charterresa till de svenska pensionärernas paradis - Kanarieöarna. Minst hälften av resenärerna var liksom iklädda Hawaiiskjorta och stråhatt redan på...

Av Nathalie - 5 oktober 2017 17:53

Jag vandrar runt i någon sorts bubbla av likgiltighet. Jag är inte mig själv. Det måste få ta tid, säger alla jag känner. Tråkigt nog är jag det norra halvklotets mest otåliga själ. Jag lovar, jag skulle behöva gå i avslappnings-yoga, medicinsk qi go...

Ovido - Quiz & Flashcards