Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Nathalie - 14 juni 2013 20:25

Jag tror inte på ett förutbestämt livsöde. Jag vägrar till exempel att acceptera att unga människor dör på grund av att deras tid var inne. För det kan jag berätta - tiden var inte inne, det var bara fel och jävligt orättvist! Prästen talar om för församlingen att ”av jord är du kommen, jord skall du åter bli” som om det fanns någon form av mening med hela dödsgrejen. ”Synd att du dog men nu blir du till jord, det var ju nyttigt för naturen”. Men vem fan vill bli jord? Pax inte! Om jag hade varit präst hade jag skrikit rakt ut: ”VAD FAAAN JÄÄVLA SKIIIT FUCKED UP”. Tur att jag inte blev präst.


Framtiden är oviss och går inte att förutspå. Den bestäms av människors medvetna och omedvetna val i kombination med naturens tillfälligheter (som i sin tur har sina vetenskapliga förklaringar). En människas dagliga val i interaktion med andra människors dagliga val bildar ett oändligt nätverk. Det är omöjligt att på förhand veta vilka val som är gynnsamma. Vi måste hitta en balans mellan fröjd och och allvar. Vi kan inte vandra runt och tro att livet alltid är roligt. På samma sätt kan vi inte vandra runt och bara uppfylla krav. Det finns inte många saker som skrämmer mig. Jag är inte rädd för mörker, jag tror inte på övernaturliga väsen och jag inbillar mig aldrig att våldtäktsmän gömmer sig bakom träden i skogen. Däremot är jag livrädd för att gå miste om ögonblicken. Att ligga på dödsbänken och tänka ”helvete, jag har glömt att leva”. Att inse att jag har fokuserat och lagt min energi på fel saker. Jag vill vara den som tar för mig och som tar vara på mina drömmar och mål. Just därför har jag valt att skriva en bucket list för att reflektera kring vad jag vill få ut av livet. Den innehåller allt från stora livsäventyr till de där små sakerna som lyser upp annars ganska grå dagar. När jag flyttade till Hägersten bestämde jag mig direkt – den där älgkamelen ska jag klättra upp på en dag. Det blev min första punkt på min lista och i onsdags tog jag hjälp av en vän för att bestiga konstverket som pryder telefonplansrondellen. Jag ska inte rada upp alla mina livsmål, men jag hoppas att de som läser det här börjar fundera över sin egen bucket list och vad som egentligen betyder något.


           


        

Ovido - Quiz & Flashcards